Är du född med en silversked eller ett guldägg?
När det talas om att folk är lyckligt lottade talas det ofta om att vara född med en silversked i munnen. Varifrån det kommer och varför i herrans namn det finns ett sådant uttryck ska det inte gås in på, men det finns andra som även de kan känna sig lyckligt lottade. Det är alla de som jobbar med reklamfilm och verkligen är bra på det. Här finns det möjligheter att vinna något som kallas för Guldägget, vilket är reklambranschens motsvarighet till Oscarsstatyetten. Här har reklambranschen en egen liten tävling med ett visst antal bidrag till att bli bäst i branschen gällande reklamfilm.
Just detta är något som uppskattas av alla de som jobbar inom denna bransch och de ser detta återkommande jippo som ett stort och trevlig inslag varje år. Det är precis som det ska vara, kan det tyckas. Det är dock en sanning med modifikation för när det gäller musik samt de utmärkelser som finns inom den branschen, finns det där inget motstånd mot dessa galor och vinster. När det gäller reklambranschen däremot finns det från många ett motstånd till att det pris som finns inom reklamfilm ska få bestå.
Här är det många som ser detta pris som onödigt och något som bara är till för att reklambranschen ska få klappa sig på axeln och sprida budskap som ger flera kunder. Är det något som är en konstruktiv kritik? Naturligtvis är det inte det. Skulle det ses på det sättet kan du lika gärna säga att de som får en utmärkelse för bästa musik, kommer således att vara de som säljer fler skivor eller pristagare i filmgalor kommer få fler roller. Här är det helt enkelt bara att låta det vara som det är och acceptera Guldägget som en del av alla de utmärkelser som finns för saker och ting.