Reklamfilmstävlingen Guldägget
När det handlar om reklamfilmstävlingen Guldägget finns det de som bara älskar denna tävling, medan det finns de som tycker att det är det värsta slöseri med tid som de hört talas om. Guldägget har oavsett synpunkter överlevt under många år. Första gången denna reklamtävling gick av stapeln var redan 1961, vilket gör Guldägget till Sveriges äldsta och största reklamtävling. Kanske är det även så att du inte har hört talas om varken Guldägget eller andra reklamtävlingar tidigare, men det är inte så konstigt då de kommer i skymundan i ganska många fall.
Reklamfilmstävlingen Guldägget är uppskattat av flera än det är som ratar den. Det är positivt att se att det finns människor som accepterar att alla ska få ha det som de vill. Gällande motståndet till denna tävling är det enbart kritik som inte på något sätt är konstruktiv som kommer ut. Här är det mycket roligare att gå vidare och se vilka kriterier det är som gör att en reklamfilm verkligen kan få chansen att vinna denna utmärkelse inom reklamindustrin. Det bygger naturligtvis på många faktorer och i denna artikel kanske det bara kommer att skummas på ytan.
Det som avgör om en reklamfilm blir utvald att tävla om Guldägget är naturligtvis det budskap som ges i den, och den historia som utspelar sig runt detta budskap. Om det sedan kommer att finnas viss humor och satir i reklamen brukar det också vara en faktor som gör att det blir en populärare reklamfilm än andra. Här kan ett bra exempel på en bra reklamfilm vara den som alla känner till om ICA-Stig. Här kan alla även se att om det finns en röd tråd mellan alla de olika filmer som skapas, så kan det ses som en liten serie vilket också gör det hela mera intressant och inte bara känns som reklamfilm.